Alla inlägg den 5 juni 2009

Av Mr Tungsten - 5 juni 2009 23:49

Den 30 juli 2009 tar en av hårdrocksvärldens stora namn farväl till sina fans.  Running Wild, anförda av kapten Rock N Rolf spelar sin sista spelning på Wacken Open Air festivalen i sitt hemland, Tyskland . Running Wild har en speciell plats i mitt hjärta. Många kanske avfärdar dem som töntiga då de spelar väldigt mycket på pirattemat och att de tillhör en  döende genre, Power och speed metal. Men enligt mig har de har alltid haft en känsla för musiken och melodin även om man kan skratta åt dem när de sjunger om jolly roger och mystiska öar med gömda skatter...


Det är ändå så att en era tar slut och herr Rolf lägger för sista gången till sitt piratskepp vid en brygga  för att aldrig mer hissa segel. hela Wacken spelningen kommer att filmas till en DVD och känner du att du vill vara med att avgöra vilka låtar som ska spelas bör du besöka bandets hemsida för att rösta fram dina favoriter.


men som en liten tribut har jag tänkt att gå igenom hela Running Wild discorafin, från början till slut. kanske kan vara klokt att lyssna igenom innan man bestämmer vilka låtar man vill höra på DVD eller så är det bara ett passande farväl, att kartlägga en karriär för en av hårdrockens titaner, Running Wild

Av Mr Tungsten - 5 juni 2009 20:35

Mercenary – 11 Dreams – 2004 

Betyg: 5/5


Och så kommer den första recensionen. Det är en skiva som betyder mycket för mig och enligt mig är ett mästerverk. Jag väljer att recensera den först då man alltid ska börja med en smäll. Men tyvärr kommer inte alla recensioner vara lika berömmande då det finns en del skitmusik där ute.


Den här skivan var en av dem som gjorde att jag vågade började lyssna på lite hårdare musik. Den gjorde att jag nyfiket tittade förbi mina gränser av power metal och 80-tals hårdrock. Jag upptäckte den melodiösa dödsmetallen, och vilken upptäckt det var. En sådan känsla, sådan aggressivitet, sådan kontrast mellan ljus och mörker den musikstilen har.  Melodiös dödsmetall är som en skissteckning, den behöver skuggor för att visa ljuset. I detta fall är growlsången och aggressionen som står för skuggorna tillsammans med snabba riff och tung rytm sektion. Melodierna blir desto ljusare och mer känslomässiga då den klyver mörkret från growlsången.


Mercenary är från Danmark och spelar melodiös dödsmetall alltså inte dödsmetall från den klassiska skolan utan här blandas det mellan ljus och mörker, melodi och aggression. Skivan börjar med ett mycket vackert intro som sätter stämningen perfekt innan spår nummer två drar igång. ”World hate center” brakar loss och man ramlar bokstavligt talat av stolen. Vilken frenesi och ilska som hörs i trummorna och sången är fylld av hat och ångest. Efter detta bakhåll kan det vara bra med något lugnare och skivans titelspår bjuder på en perfekt balans av melodi och tyngd. Detta är en av skivans höjdpunkter och en av mina absoluta favoritlåtar genom tiderna. Allt klaffar perfekt och man bara känner att bandet har lagt ner mycket tid och omsorg på låten.


En annan av skivans höjdpunkter är ”Firesoul” som är som att besöka en mardröm. Den är bjuder även den på en trevlig balans. Sånginsatsen här är fenomenal och man känner hur ångesten och förtvivlan fyller kroppen… läskigt, men oj vad bra det är.  En annan mardrömsliknande låt är ”Skarpen the edges” som är en riktigt sorglig historia som ger kalla kårar.


Skivan avslutas med en av skivans mest känslomässiga låtar. ”Loneliness” har allt en låt ska ha, den har känsla, tyngd, bra text och atmosfär. Hela låten lever ett eget liv och har man känt sig ensam någon gång så kommer denna låt gå rakt in i hjärtat.


Det är alltså bara att ta av sig hatten och buga för en av Danmarks stora inom hårdrocken. Om ni inte har hört denna skiva så kan jag bara rekommenderade att ni gör det omgående. Lyssna på den och låt magin svämma över er.

Av Mr Tungsten - 5 juni 2009 18:29

jepp ännu en blogg har skapats, en blogg som många inte kommer att läsa. Detta är inte en speciell blogg, det är ingen blogg om mitt liv eller om att shoppa eller andra saker som kan vara intressant att läsa. Detta är en blogg om musik. en blogg om mesta dels Hårdrock men även annan intressant musik. den kommer ha recensioner om skivor. jag vill skriva vad jag tycker om musik. vad muskien betyder för mig. jag vill betygsätta och kommentera, jag vill kritisera och berömma. om någon läser det eller inte gör inte så mycket, men om en försvunne själ skulle läsa det så är det väl bara bra.


om du läser det här så önskar jag dig välkommen och välkommen åter


//Mr Tungsten

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards