Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

PowerWolf - Bible Of The Beast - 2009

Av Mr Tungsten - 29 januari 2010 22:57

PowerWolf – Bible Of The Beast – 2009

Betyg :  5/5


Jag hade aldrig riktigt hört Powerwolf’s musik förens nyligen då först deras namn poppade upp i en artikel på en hemsida. Måttligt intresserad tänkte jag kolla upp om deras musik fanns på Spotify vilket det gjorde, där fanns alla tre album bandet hade släppt inklusive deras rykande färska verk Bible Of The Beast från 2009. Utan att tänka så mycket hoppa jag förbi introt och gick direkt på låten ”Raise Your Fist , Evangelist”, och då detta var ganska sent på kvällen ramla jag bokstavligen av stolen då kraftiga gregorianska ”chantande” körer bombarderade mina stackars  oförbereda  hörselgångar. Herregud så förbaskat coolt det lät.  Kicken infann sig på en gång, en kick som bara riktigt bra ultra catchig power metal kan ge.


Man kan beskriva Powerwolfs musik som Heavy/power Metal med många ”hooks” och medryckande melodier. Refrängerna är storslagna, ofta med latinska texter flitigt invävda här och var. Vad texterna handlar om kanske kan beskrivas med låtartitlar som ”Catholic In The Morning…Satanist  At Night” , ”We Take The Church By Storm”,  ”Panic In The Pentagram” och ”St Satans Day”, lite halv ont fast med glimten i ögat fast på sina ställen är det bara rent utsagt töntigt men man lyssnar inte på powerwolf tror jag för deras texter utan för att de gör otroligt medryckande bra musik. Min absoluta favorit titel har utan tvekan den otroligt medryckande och roliga låten ” Resurrection By Erection” vilket visar att bandet  har en stor skopa humor. Den sistnämna och ”Panic In The Pentagram” är nog enligt mig de bästa spåren på skivan även om hela skivan är helt otroligt bra. Just ”Panic In The Pentagram” visar att Iron Maiden varit en stor inspiration då låten låter väldigt likt i melodislingorna som just nämnda britters stora hit ”Fear Of The Dark”, nästan lite för likt…



För att sammanfatta, tycker du om power metal typ i samma stil som Sabaton? Tycker du också om klyschor och tycker de ska användas i tid och otid? Tycker du även om att kunna vifta med näven i luften och kunna sjunga med i otroligt catchiga refränger?  Bryr du dig inte sedan om lyriken i låten är lite halv töntig och når upp till vaderna i djup så kan mycket möjligt tysk/rumäska kraftmetallarna i PowerWolf vara något för dig… de gick hela vägen hem för mig i alla fall och en 5:a är det enda betyget en sån här stark och rolig skiva förtjänar.


Här nedan kan ni lyssna på låten ”Panic  In The Pentagram”….är det kanske bara jag som tycker detta är väldigt likt ”Fear Of The Dark” i huvudmelodin? Snuskigt bra låt hur som helst!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr Tungsten - 16 maj 2010 15:37

Crashdiet – Generation Wild- 2010   Betyg: 4.3/5   Då jag har en premunation på den otroligt bra tidningen Swedenrock magazine fick jag för någon månad sedan chansen att ta del av lite nytt material av det svenska glam/sleaze bandet Cra...

Av Mr Tungsten - 28 april 2010 22:47

ja Tungsten och Metal lever även om livsteckena har varit väldigt få den senaste tiden, men vi andas fortfarande och det är det som räknas. saken är den att tiden har gått åt till mycket annat och inspirationen har inte funnits till att skriva och pr...

Av Mr Tungsten - 11 mars 2010 15:36

dagens låt bjuder på högklassig death metal från peter tägtgren och hans Hypocrisy. låten är tagen från senaste vaxet, A Taste Of Extreme Divinity och heter  "Solar Empire" ...

Av Mr Tungsten - 5 mars 2010 00:04

dagens låt är "when the lights are down" från symfonimetallarna i Kamelot. låten är tagen från albumet The Black Halo från 2005 ...

Av Mr Tungsten - 2 mars 2010 16:56

dagens låt är "rock you" från Helix och den kan väl om någon klassas som en klassiker. ...

Ovido - Quiz & Flashcards