Direktlänk till inlägg 5 juni 2009

En av Danmarks stora

Av Mr Tungsten - 5 juni 2009 20:35

Mercenary – 11 Dreams – 2004 

Betyg: 5/5


Och så kommer den första recensionen. Det är en skiva som betyder mycket för mig och enligt mig är ett mästerverk. Jag väljer att recensera den först då man alltid ska börja med en smäll. Men tyvärr kommer inte alla recensioner vara lika berömmande då det finns en del skitmusik där ute.


Den här skivan var en av dem som gjorde att jag vågade började lyssna på lite hårdare musik. Den gjorde att jag nyfiket tittade förbi mina gränser av power metal och 80-tals hårdrock. Jag upptäckte den melodiösa dödsmetallen, och vilken upptäckt det var. En sådan känsla, sådan aggressivitet, sådan kontrast mellan ljus och mörker den musikstilen har.  Melodiös dödsmetall är som en skissteckning, den behöver skuggor för att visa ljuset. I detta fall är growlsången och aggressionen som står för skuggorna tillsammans med snabba riff och tung rytm sektion. Melodierna blir desto ljusare och mer känslomässiga då den klyver mörkret från growlsången.


Mercenary är från Danmark och spelar melodiös dödsmetall alltså inte dödsmetall från den klassiska skolan utan här blandas det mellan ljus och mörker, melodi och aggression. Skivan börjar med ett mycket vackert intro som sätter stämningen perfekt innan spår nummer två drar igång. ”World hate center” brakar loss och man ramlar bokstavligt talat av stolen. Vilken frenesi och ilska som hörs i trummorna och sången är fylld av hat och ångest. Efter detta bakhåll kan det vara bra med något lugnare och skivans titelspår bjuder på en perfekt balans av melodi och tyngd. Detta är en av skivans höjdpunkter och en av mina absoluta favoritlåtar genom tiderna. Allt klaffar perfekt och man bara känner att bandet har lagt ner mycket tid och omsorg på låten.


En annan av skivans höjdpunkter är ”Firesoul” som är som att besöka en mardröm. Den är bjuder även den på en trevlig balans. Sånginsatsen här är fenomenal och man känner hur ångesten och förtvivlan fyller kroppen… läskigt, men oj vad bra det är.  En annan mardrömsliknande låt är ”Skarpen the edges” som är en riktigt sorglig historia som ger kalla kårar.


Skivan avslutas med en av skivans mest känslomässiga låtar. ”Loneliness” har allt en låt ska ha, den har känsla, tyngd, bra text och atmosfär. Hela låten lever ett eget liv och har man känt sig ensam någon gång så kommer denna låt gå rakt in i hjärtat.


Det är alltså bara att ta av sig hatten och buga för en av Danmarks stora inom hårdrocken. Om ni inte har hört denna skiva så kan jag bara rekommenderade att ni gör det omgående. Lyssna på den och låt magin svämma över er.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr Tungsten - 16 maj 2010 15:37

Crashdiet – Generation Wild- 2010   Betyg: 4.3/5   Då jag har en premunation på den otroligt bra tidningen Swedenrock magazine fick jag för någon månad sedan chansen att ta del av lite nytt material av det svenska glam/sleaze bandet Cra...

Av Mr Tungsten - 28 april 2010 22:47

ja Tungsten och Metal lever även om livsteckena har varit väldigt få den senaste tiden, men vi andas fortfarande och det är det som räknas. saken är den att tiden har gått åt till mycket annat och inspirationen har inte funnits till att skriva och pr...

Av Mr Tungsten - 11 mars 2010 15:36

dagens låt bjuder på högklassig death metal från peter tägtgren och hans Hypocrisy. låten är tagen från senaste vaxet, A Taste Of Extreme Divinity och heter  "Solar Empire" ...

Av Mr Tungsten - 5 mars 2010 00:04

dagens låt är "when the lights are down" från symfonimetallarna i Kamelot. låten är tagen från albumet The Black Halo från 2005 ...

Av Mr Tungsten - 2 mars 2010 16:56

dagens låt är "rock you" från Helix och den kan väl om någon klassas som en klassiker. ...

Ovido - Quiz & Flashcards