Alla inlägg den 8 juni 2009

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 22:40

Den 24/6 släpper Dream Theater sitt nya album "Black Clouds & Silver Linings". som Progressive metal nörd så ser jag väldigt mycket fram emot det här...


Här nedan kan du ta dig en titt på deras nya video "A Rite Of Passage". Själv har jag inte bestämt mig om jag tycker om den eller inte, vad tycker du?

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 20:05

Ser att den första rösten har fallit på "Under Jolly Roger" (se omröstningen till höger). jag som trodde att jag var den enda piraten....


Tungsten-och-metal tackar ödmjukast för visat intresse och hoppas att detta bara är början. låt din röst bli hörd, för det är ju ganska tråkigt att bara titta på...eller?

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 18:26

Running Wild – Pile Of Skulls -1992

Betyg: 4.4/5


Running Wild fortsätter att prestera fast den här gången är det med mer självsäkerhet och allmänt låter allt lite bättre än på "Blazon Stone". För att vara ärlig tillhör "Pile Of Skulls" än av mina absoluta favorit Running Wild plattor. Allt känns så läckert bra på skivan, den har så många olika sidor… så många bra sidor.


Skivan börjar med ett läckert intro vid namn "Chamber Of Lies", redan här kan man ana att piraterna presterar för fullt då det är ett riktigt snyggt intro. "Whirlwind" låter som Madonnas "like Virgin" i speed metal variant…"Like a whirlwind rushing over the sea…" istället för "Like a virgin touched for the very first time". Det låter i alla fall väldigt likt, fast jag föredrar Running wild framför Madonna. Låten "Roaring Thunder" får mig att vilja promenera eller i alla fall röra mig. Den har ett sådant ”beat” som gör att man bara känner sig som kung över världen och det är omöjligt att sitta still till dess massiva tung-gung.


Skivan eskalerar framåt slutet där vi finner sådana skatter som titelspåret som krossar ens trumhinnor med ultrasnabba riff. Klassikern "Lead or Gold" fortsätter med en sjukt tjusig refräng vilket inte gör det så konstigt att det har blivit en sådan publikfavorit genom åren. Albumets guldgruva finner vi dock i slutet av skivan där den över 11 minuter långa "Treasure Island" stoltserar. Låten i sig kan nästan bära upp hela skivan då den har så många olika humör, så många olika tempon och en sådan mysig pirathistoria så man blir alldeles salig… helt underbart


En skiva värd att platsa i samlingen, en av Running Wilds bästa skivor!

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 17:09

Wolf – Ravenous – 2009

Betyg: 3.5/5


De svenska vargarnas förra skiva ”The Black Flame” från 2006 var en magisk uppvisning i hur Heavy metal ska spelas. Klassiker som ”I Will Kill Again”, ”At The Graveyard”, "The Bite", "Seize the Night" och "SteelWinged Savage Reaper" blandade melodier med ilskna riff och en läskig känsla av att vara paranoid. Med andra ord var det en klassiker som jag inte trodde att metalhjältarna från Örebro skulle kunna toppa. Dryga 2 ½ år har gått och längtan efter en uppföljare har bara växt under åren. Nu sitter jag med Wolfs nya fullängdare i mina händer… vågar man hoppas på en repris?


Att hoppas var ju väldigt korkat gjort… magin från förra skivan är försvunnen, bortsopad, undangömd och ersatt av ett ständigt allsångsförsök… Ilskan, ondskan och känslan av att inte var ensam i ett tomt rum infinner sig aldrig, vilket var en anledning till att förra alstret blev så läskigt bra.


Ska man vara objektiv så är inte skivan dålig… faktiskt ganska långt där ifrån. Men om man jämför med ”the Black Flame” så ser man mer det som försvunnit än det som har tillkommit och utvecklat.


Det finns dock några ljusglimtar som visar tecken från fornstora dagars glans.


Killers: ”Speed On”, ”Voodoo”, ”Ravenous”, "Secrets we Keep" och "Love At First Bite"


För den som inte hoppas på "The Black Flame 2" så kan "Ravenous" vara riktigt underhållande, men för den som är som mig, alltså dum nog att hoppas… I pity you…

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 15:18

Sveriges Nationaldag var ju härom dagen och glömsk som man är tänker man ju inte på det förrens det är försent.

En annan sak som skedde i dagarna var ju den berömda Sweden Rock Festival så varför inte slå ihop de båda kalasen och fira båda händelserna samtidigt.


videon nedan visar Sabatons natinaldags firande på festivalen och deras riktig läckra version av "Du gamla Du fria...". 

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 14:36

Running Wild – Blazon Stone – 1991

Betyg:4.2


Det tog lite längre tid än vanligt att få upp en recension idag, Jag skyller på att det är måndag,. Men den som väntar på något gott…


”Blazon Stone” är Running Wilds första skiva som släpptes på 90-talet. Och efter ”Under Jolly Roger” (1987) så är ”Blazon Stone” tyskarnas jämnaste album hittills. Skivan inleds med titelspåret som sätter ribban högt på en gång. Piraterna verkar satsa mer på lättsjunga refränger och låtar som sätter sig snabbt denna gången. Ett bevis på detta är låten ”Slavery” som är ett stycke som mäktigt och ståtligt pulserar genom högtalarna och med en refräng som är gjord för liveframföranden.

  Mr Rolf har helt klart placerat godbitarna i mitten av plattan. Från spår nummer 4 till 7 (ej inräknat det instrumentella stycket på spår 6 ”Over The Rainbow”) bjuds man på ett smörgåsbord av Running Wilds läckraste refränger. ”Fire & Ice” ”Little Big Horn” och ”White Masque” fullkomligt briljerar och lämnar en ganska utmattat av alla försök till allsång.


Även om den största smällen är över finns dock en del kvar att bli exalterar över. ”Bloody Red Rose” och ”Straight To Hell” är inga dåliga spår de heller, och de är fulla med fart och fläkt. Som vanligt så avslutar Running wild med en mer midtempo låt med en lättsjungen refräng, i detta fall den majestätiska ”Head Or Tails”.


Running wild har med andra ord brutit förbannelsen av att följa bra skivor med sämre. Två på raken och en ny skiva alldeles runt hörnet, kommer piraterna att fortsätta på kursen eller segla vilse… To be continue…

Av Mr Tungsten - 8 juni 2009 00:27

om det skulle finnas någon/några som skulle vilja kommentera så vill jag bara klargöra att jag inte kommer censurera någonting. jag godkänner alltså alla åsikter, jag kommer inte ens titta på dem innan de publiceras utan de publiceras automatiskt . jag tycker att en diskussion  bara är trevlig och jag förstår att alla inte kan tycka lika. musik är ju konst, alltså olika för alla.Så låt oss frågasätta och protestera, låt oss undra och fundera. vad tycker du? vad tycker jag? vem är du,vem är jag? levande charader....

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards