Alla inlägg den 26 juni 2009

Av Mr Tungsten - 26 juni 2009 19:49

Amorphis – Skyforger – 2009

Betyg: 4.2/5


Amorphis har jag alltid associerat med mörker och vinter. Deras förra skiva Silent Waters passade väldigt bra till det temat. Att en mörk vinterdag krympa in under varma filtar (inte för varma då kylan ska då och då göra sig påmind) och lyssna på dessa finska folk/döds melodier var riktigt trevligt och jag hade hoppats att de skulle kunna svalka mig i denna sommarvärmen.  Men den nya skivan håller inte riktigt sig till det temat.


Skyforger är faktisk mer sommaraktig, mer lättsmält, mindre mörker och mer ljus. Den är nästan som Silent Waters motsatts, lite snällare tvilling. Visst är det inte jätte glättigt då låtarna innehåller en visst djup och growlen gör en påmind om att mörkret ligger och gror på undersidan. Men ljuset och hoppet tar ändå överhanden och Amorphis låter gladare och trevligare än man är van vid. Dödsmetallen är ständigt i bakgrunden i ungefär alla låtar utom i "Majestic Beast" där den härliga growlen skapar en skiva med lite mer kontrast då munterheten började kännas lite väl enformigt.


Skyforger är ändå, trots "glädjen" riktigt bra. Albumet är mer refräng baserat än vanligt och många låtar känns väl passande att lyssna på svala sommarkvällar. Att det inte är riktigt lika kallt och mörkt som föregångaren gör inte så mycket då skivan håller mycket hög klass. Den kommer nog mycket sannolikt hamna i min topp 20 i år, rekommenderas starkt

Av Mr Tungsten - 26 juni 2009 17:12

 Michael Jackson avled igår och det kom faktiskt som en riktig chock. det känns ju som michael jackson var odödlig men tydligen var han männsklig som alla oss andra trors allt. även om jag personligen inte var en jättestor fan av han musik uppskattade jag honom som musiker och underhållare. utan honom skulle nog inte musikvärlden vara som den är idag. och vi ska inte sticka under stolen med att han gjorde några riktigt sinnesjukt bra låtar som, Billie Jean, Thriller eller Beat it.


just nämnda Beat it kan du beskoda här nedan. video nr 2 består av samma låt fast som cover av melo death metal bandet Raintime, riktigt bra Cover av en reda underbar låt. 


det är inte tid att gråta eller känna sorg.det är inte tid att tänka på vad som kunde hänt eller inte... det är tid att hylla och att minnas. minnas en av tidens största musiker och underhållare, glöm inte Michael Jackson, the King of Pop

Av Mr Tungsten - 26 juni 2009 14:11

värme och åter värme, det är så varmt att hjärnan inte riktigt hänger med idag. sitter ute i solen och avnjuter nya Dream Theater skivan, lite Amorphis och självklart In Flames för att vässa kanterna lite.


i helgen var ju ACDC var på Ullevi, närmare bestämt i söndags och jag ångrar nu lite att jag inte skaffa mig en biljett. Visserligen är jag inget ACDC fan men stämningen på sådana stora spelningar brukar ju få en att glömma sådana  små bagateller.sommarn handlar ju mycket om konserter och festivaler så därför tänkte jag nu bjuda på lite Ullevi godis, och inte ACDC utan i istället lite Iron Maiden. det finns väl inget mer sommar-aktigt än Maiden på Ullevi ochdenna video är från 2005 och deras spelning framför över 50 000 skrikande vikingar.  känn stämningen och njut


ha det bra

Mr Tungsten

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards