Direktlänk till inlägg 7 juni 2009

Lite fräschare grejer

Av Mr Tungsten - 7 juni 2009 23:29

Primal Fear – 16.6 (Before The Devil Knows You’re Dead) – 2009

Betyg:4.3/5


Ni kanske undrar om jag bara lyssnar på tysk metal, svaret är nej men jag tyckte det kunde vara passande då Primal Fear inte släppte allt för länge sedan (22 maj) sin senaste platta. Och jag har ju inte recenserat någon fräsch fullängdare idag så jag tänkte det kunde sitta fint med något nytt.


Primal Fear har med de senaste plattorna (2005 ”Seven Seals” och 2007 ”New Religion”) fått lite mer tid i rampljuset. De båda senaste var fenomenala skivor som visade en ny sida från tyskarna. En sida med stor känsla för melodi och symfoniska arrangemang. Den nyaste delen i katalogen, ”16.6” visar dock ett Primal Fear som återvänder mer till rötterna. ”16.6” har mer likheter med plattan ”Nuclear Fire” från 2001. Det är rakare, enklare, mindre symfoniskt och mer fokus på gitarrer och rytm.


Skivans första del bjuder på väldigt mycket Power metal a la Germany. ”Riding The Eagle”, ”Black Rain” och ”Under the Radar” är riktiga power metal dängor som har fart och lättsjungna refränger. Titelspåret ger dock en mer att tugga i, med ett snuskigt läckert gung och en nästan olaglig catchig refräng. Låten ”No Smoke Without Fire” låter som den är tagen direkt från Seven Seals skivan, med dess snygga symfoniska partier och vackra refräng, mycket snyggt.


Skivan avslutas (ej inkluderat bonuslåtarna) med ”Hands Of Time” där sångaren Ralf Sheepers tar ett kliv bakåt och låter bandkamraterna visa framfötterna vid mikrofonen. En riktigt bra låt som kom som en riktigt härlig överraskning. men mitt favoritspår finner vi dock vid bonuslåtarna. Låten heter ”Scream” har lätt den läckraste refrängen, den är enkel men oj så effektiv… skönt att sluta med ett stort plus.



Jag känner mig ganska kluven för att betygsätta Primal Fears nyaste då jag känner mig besviken att Primal Fear inte fortsatte på ”New Religion-vägen”. Men åt andra sidan så är ju 16.6 (Before The Devil Knows You’re Dead) en riktigt bra skiva som förtjänar toppbetyg.


Om du blev förtjust av tyskarnas senaste verk bör du inte förvänta dig en direkt uppföljare, men för den som gillar lite omväxling så är 16.6 en riktig bra skiva.


P.S Primal Fear är faktiskt bara till 3/5- delar tyskt. Numera består de även av en svensk gitarrist och sedan innan en kanadensare som trummis… så det så!


Nedan kan du se singel från albumet. låten heter "Six Times Dead (16.6") 

Enjoy!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mr Tungsten - 16 maj 2010 15:37

Crashdiet – Generation Wild- 2010   Betyg: 4.3/5   Då jag har en premunation på den otroligt bra tidningen Swedenrock magazine fick jag för någon månad sedan chansen att ta del av lite nytt material av det svenska glam/sleaze bandet Cra...

Av Mr Tungsten - 28 april 2010 22:47

ja Tungsten och Metal lever även om livsteckena har varit väldigt få den senaste tiden, men vi andas fortfarande och det är det som räknas. saken är den att tiden har gått åt till mycket annat och inspirationen har inte funnits till att skriva och pr...

Av Mr Tungsten - 11 mars 2010 15:36

dagens låt bjuder på högklassig death metal från peter tägtgren och hans Hypocrisy. låten är tagen från senaste vaxet, A Taste Of Extreme Divinity och heter  "Solar Empire" ...

Av Mr Tungsten - 5 mars 2010 00:04

dagens låt är "when the lights are down" från symfonimetallarna i Kamelot. låten är tagen från albumet The Black Halo från 2005 ...

Av Mr Tungsten - 2 mars 2010 16:56

dagens låt är "rock you" från Helix och den kan väl om någon klassas som en klassiker. ...

Ovido - Quiz & Flashcards