Direktlänk till inlägg 7 januari 2010
ja då var det ju äntligen tid att redovisa min årsbästa lista...den tog lite tid att framställa den då jag har vankat fram och tillbaka länge hur jag faktiskt vill ha det...men men...här nedan finns min egen sammanfattning om det mycket bra skivåret 2009
Topp 10
1. Scar Symmetry - Dark Matter Dimensons
jag trodde faktiskt inte att denna skulle hamna först på min lista, men det är klart den skiva jag lyssnat överlägset mest på under 2009. försklassig melodödsmetall från sverige med två helt nya sångare som fyller och breder ut Christan Älvestams lämnade stora skor.
2. Paradise Lost - Faith Divides Us, Death Unites Us
låg länge på min första plats men fick i slutändan nöja sig med en ndra placering. detta är dock otroligt bra från brittiska Paradise lost, inte en dålig låt på skivan och stämningen är knivskarp och säker...ett måste!
3. Mastodon - Crack The Skye
teknisk, konstnärlig, episk och snudd på perfektion beskriver Crack The Skye väldigt bra enligt mig. det känns som man upptäcker alltid något nytt för varje gång plattan spelas. denna skiva har gjort så att Mastodon blivit ett av mina nya favoritband.
4. Diablo Swing Orchestra - Sing Along Songs For The Damned And Delirious
första gången jag hör detta band och herregud vilken upplevelse. att man kan blanda bland annat Tango, Opera och klassisk musik med Metal och få det så snuskigt bra och underhållande. Bedlam Sticks är en av mina favoritlåtar för i år.
5. Dream Theater - Black Clouds & Silver Linings
6 spår...över 70 minuter av episk progressive metall som nog bara dröm teatern kan skapa...den bästa på länge
6.Amorphis - Skyforger
mycket ljusare än förra gången men fortfarande lika träfsäker och stark...om inte starkare...alla låtar sätter sig snabbt och av denna finska melodiösa dödsmetall buffé lär man komma tillbaka till många gånger i framtiden.
7. Hammerfall - No Sacrifice, No Victory
Jag har alltid varit ett Hammerfall-fan...jag struntar i att många hatar dom, det gör bara att jag älskar dom mer. denna skiva blandar deras mästerverk Glory To The Brave med de nyare alsterna och resultatet är som alltid när det gäller hammerfall,,,träffsäkert, elegant och snuskigt bra!
8. Mystic Prophecy - Fireangel
så här ska hård power metal spelas!!
9. Hardcore Superstar - Beg For It
mognare än förut men lika träfsäkert, rebeliskt och med otroligt stora hit-potentialer. Sveriges Sleezekungar!
10. Katatonia - Night Is The New Day
ja den kom med tillslut. den tog lite längre tid att smälta än förra med när väl dammet har lagt sig märker man vilken jävla explosion det var. melankoliskt, mörk och vackert.
Årets Nya Band
det var tre band som slogs om titeln år....en som jag inte hade hört talas om inte herr SheerFaith hade tipsat mig ( tack så hemskt mycket), en jag hitta med hjälp av swedenrock och ett jag hittade faktiskt helt själv :)
1. Gwynbleidd - Nostalgia
att de jämförs med Opeth räcker väl för att säga att det är snuskigt bra
2. Galaxy Safari - Star Of the Masquerade
enkel, snabb, melodiös hårdrock på ynka 35 minuter...ruggit bra debut
3. White Wizzard - High Speed GTO
också väldigt kort skiva...dryga halvtimmen..men det är högkvalitativ NWOBHM som för tankarna till gamla Maiden
Bästa DVD
har faktiskt inte sett någon ny DVD för iår....jag har visserligen Gamma Ray's Hell Yeah på ingång så jag kanske återkommer
största Besvikelsen
1. att jag inte kunnat få tag på Pure Reason Revolutions nya skiva..beställde rån Ginza med fick den aldrig...nu säger de att de beställ med att den inte kommit in...det har gått flera månader nu och bevikelsen är skyhög. den finns inte heller i mina lokala skivbutiker eller på spotify...tråkigt
2. att jag faktiskt inte lyckats lyssna på alla nya skivor som jag velat...tiden och perngarna räcker aldrig till...vi hoppas att 2010 ger mer tid och pengar åt musiken
årets spelista
den kan du lyssna på här
Crashdiet – Generation Wild- 2010 Betyg: 4.3/5 Då jag har en premunation på den otroligt bra tidningen Swedenrock magazine fick jag för någon månad sedan chansen att ta del av lite nytt material av det svenska glam/sleaze bandet Cra...
ja Tungsten och Metal lever även om livsteckena har varit väldigt få den senaste tiden, men vi andas fortfarande och det är det som räknas. saken är den att tiden har gått åt till mycket annat och inspirationen har inte funnits till att skriva och pr...
dagens låt bjuder på högklassig death metal från peter tägtgren och hans Hypocrisy. låten är tagen från senaste vaxet, A Taste Of Extreme Divinity och heter "Solar Empire" ...
dagens låt är "when the lights are down" från symfonimetallarna i Kamelot. låten är tagen från albumet The Black Halo från 2005 ...
dagens låt är "rock you" från Helix och den kan väl om någon klassas som en klassiker. ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 | 29 | 30 |
31 |
|||
|